Home / Editorial Boileau / Notas de prensa

Entregas en 24h-72h (Península laborables)

Mundoclasico 05/05/2016

Correspondencia epistolar de Enrique Granados

Ahir 4 de maig de 2016, al Museu de la Música de Barcelona es va presentar el llibre Correspondència epistolar d'Enric Granados, acte en el qual van participar Jaume Ayats, director del Museu de la Música de Barcelona; Eugènia Serra, directora de la Biblioteca Nacional de Catalunya, Yolanda Guasch, gerent d'Editorial de música Boileau, Albert Torrens, periodista i presentador de l'acte, i Miriam Perandones, "editora i directora" d'aquest llibre publicat per Editorial Boileau.

A la Introducció i estudi preliminar a Correspondència epistolar d'Enric Granados, Perandones afirma que "el 1991, Carol A. Hess va abordar el primer estudi biogràfic acadèmic [sic / recta Enric Granados: A Bio-Bibliografia] del compositor basat parcialment en les úniques fonts epistolars que va poder consultar: les escasses publicacions que havien inclòs cartes per als seus treballs, però que no realitzaven un estudi epistolar profund, i l'arxiu IPAM (International Piano Archives at Maryland) al fons d'Ernest Schelling. Walter A. Clark, autor de la biografia del compositor que avui és referència, es va basar en aquestes mateixes fonts per al seu relat. Així, la recopilació i catalogació del seu epistolari, amb la inclusió de les cartes conservades per Antoni Carreras i Granados, obre un nou camí en l'estudi en entorn del compositor. la localització i compilació de la seva correspondència és un pas més per a la revaloració d'aquest músic, que, a causa de la tradicio ció historiogràfica, ha quedat relegat a un segon pla com a compositor nacionalista espanyol. "

Des d'aquesta perspectiva, Miriam Perandones va realitzar la recopilació, ordenació cronològica i edició crítica de 506 cartes escrites per Enric Granados o dirigides a ell de part del seu entorn familiar i de figures de gran importància per a la història musical d'Espanya. Un llibre amb el redundant títol Correspondència epistolar d'Enric Granados que ahir, 4 de maig, ha estat presentada a Barcelona. Alguns dels 83 remitents o destinataris són Felip Pedrell, Gabriel Rodríguez, Salvador Andreu, Isaac Albéniz, Pau Casals, Harold Bauer, René de Castéra, Edvard Grieg, Rafael Mitjana, Nemesio Otaño, Ernest Schelling, Amadeu Vives o Ricard Viñes. Un ampli percentatge de les cartes estan dirigides a la seva esposa i família política, el que ha permès realitzar un arbre familiar, inclòs en el llibre, que explica les seves relacions personals més íntimes.

Segons la nota de premsa de l'editorial Boileau, aquesta correspondència epistolar revela noves dades sobre la vida personal i professional del compositor, i ofereix informació sobre l'etapa històrica i l'entorn cultural en què va viure. Una part d'aquests resultats s'ofereix en l'extensa «Introducció i Estudi preliminar» que realitza la musicòloga Miriam Perandones, autora d'aquesta edició. Per realitzar aquest treball ha consultat nombrosos arxius a Espanya, resta d'Europa i Amèrica, descrits en l'apartat dedicat al seu procés d'elaboració ( «Després de la pista de Granados»). Alguns dels fons consultats són els del Museu de la Música de Barcelona, ​​la Biblioteca Nacional de Catalunya, la Fundació Joan March, la Bergen Public Library (Noruega) o Internacional Piano Archives a Maryland (EUA).

Aquest epistolari compta amb una bibliografia general, un índex onomàstic i un apèndix dedicat als perfils biogràfics dels corresponsals que no pertanyen a la seva família, en el qual s'han lliscat importants errors entre els quals crida l'atenció el del professor de Granados, Charles de Beriot, fill del mític violinista i compositor Charles Auguste de Bériot (1802-1870), de qui Perandones afirma que era "pianista".

Miriam Perandones és Professora Superior de Piano, Llicenciada en Història i Ciències de la Música i Doctora per la Universitat d'Oviedo. La seva especialització investigadora part de l'estudi i anàlisi musical de la cançó d'Enrique Granados, i és autora de nombrosos articles sobre aquest compositor en revistes i publicacions de referència. En l'actualitat continua diverses línies d'investigació sobre música espanyola i teatre musical durant la Restauració borbònica (1874-1931), així com l'anàlisi d'aquest repertori. És professora contractada doctora a la Universitat d'Oviedo.

Miriam Perandones, Correspondència epistolar d'Enric Granados, Barcelona: Ed. Boileau, 2016, ISBN: 978-84-15381-61-7

Kit Digital